Selasa, 02 Juni 2015

Promo Kartu Kredit Mandiri

Promo Kartu Kredit Mandiri - PT Bank Mandiri (Persero) Tbk (Bank Bhd) merancang meningkatkan penggunaan electronic data capture (EDC) ssebagai cara urus niaga pelanggan perseroan. Untuk itu, bank badan usaha milik negara (BUMN) ini giat menambah rakan kerja sama terkait program kesetiaan pelanggan kad debit dan kredit. Sampai suku I-2015, jumlah urus niaga EDC perseroan tercatat tumbuh 22 peratus secara year on year (yoy).

Pengarah Consumer Banking Bank Bhd Hery Gunardi berkata, saat ini perseroan mempunyai 285.947 unit EDC yang tersebar di seluruh Indonesia. Manakala pengguna kad kredit Bank Bhd ada sebanyak 3.6 juta dan 12 juta untuk pemegang kad debit. Pada suku I-2015, jumlah keseluruhan transaksi EDC 37.3 juta dengan jumlah sebesar Rp 32.2 trilion yang disokong oleh urus niaga di travel, hotel, dan syarikat penerbangan (airlines).

Dengan peningkatan transaksi EDC, jelas Hery, Promo Kartu Kredit Mandiri perseroan dapat meningkatkan pendapatan faedah dan menumbuhkan pendapatan bukan faedah (fee based income). "Sebab, kalau transaksi menggunakan kad bank lain kan lami dapat lebih tinggi. Berkaitan kerja sama dengan Accor Group, mungkin pertumbuhan fee based income perseroan boleh tumbuh 10-15 peratus. Pasalnya itu, saat ini sebulan sudah di atas Rp 100 bilion, "ujar dia dalam acara menandatangani memorandum persefahaman (memorandum of understanding / MoU) antara Bank Bhd dan Accor Group di Jakarta, Rabu (20/5).

Mengenai rakan kerja, Herry mendedahkan, perseroan akan kembali menambah rekanan pada semester II-2015. Walaupun, ia belum dapat menyampaikan lebih terperinci dan hanya mengatakan yang akan diajak kerja sama adalah salah satu syarikat besar. Adapun saat ini, Bank Bhd sudah menggandeng PT Garuda Indonesia (Persero) Tbk sebagai rakan kongsi. Promo Kartu Kredit Mandiri Sementara itu, Accor Group selaku rakan baru mempunyai rangkaian hotel seperti Sofitel, Pullman, Grand Mercure, MGallery, Novotel, Mercure, ibis Styles, ibis, dan ibis budget.

"Pada masa ini kami sudah menempatkan 45 EDC di sekitar 96 otel milik Accor. Kalau satu hotel misalnya ada 10 EDC, jadi mungkin nanti akan kira-kira 400 EDC. Sasaran kami sebelum puasa boleh selesai menaruh EDC di 96 Hotel Accor. Sebab, kalau di hotel itu kan ada restoran, tempat fitness, dan lain-lain, "jelas beliau.

Adapun jumlah urus niaga kad debit Bank Bhd mencapai 16.4 juta urus niaga dengan jumlah sebesar Rp12,1 triliun pada tempoh Januari-Mac lalu. Jumlah itu, tumbuh 49 peratus berbanding dengan tempoh yang sama tahun lalu. Sementara dari sisi transaksi kad kredit tercatat tumbuh 38 peratus (yoy) menjadi 8.4 juta dengan jumlah sebesar Rp7,3 triliun.

Menurut Herry, menjelang Hari Raya Lebaran mendatang ada kenaikkan sekitar 20 peratus untuk penggunaan kad, kredit tanpa cagaran (personal loan) 25-30 peratus, dan kredit untuk kereta juga sebanyak 25-30 peratus. Walau bagaimanapun, ia meyakini kenaikan tersebut tidak akan menimbulkan nisbah kredit bermasalah (non performing loan / NPL). "Memang selama puasa dan menjelang Lebaran jumlah pengambilan itu naik. Tetapi, selepas itu akan seperti biasa, "papar dia.


Baca selengkapnya, klik : Promo Kartu Kredit Mandiri

Tidak ada komentar:

Posting Komentar